De beschrijving van de bovenstaande mindmap:
SWOT Analyse
Het Hooghuis Zuid/West
Scenario “Het flexibele leercentrum”;
Plaatsafhankelijk en Lerende gestuurd onderwijs.
Brainstorm over het scenario voor het
Hooghuis Zuid/West:
Intern
|
|
Strength
1.
Visie bestuur
2.
Overtuiging kleine groep personeel
3.
Creatieve mensen
4.
Pro-actief Personeel
5.
ICT afdeling
6.
Financiële bestuur
|
Weakness
1.
2 gebouwen
2.
Cultuur organisatie
3.
Conservatief Personeel
4.
Grote organisatie
5.
Conservatief bestuur
6.
Organisatie model
7.
Relatief oud personeel
|
Extern
|
|
Opportunity’s
1.
Leerprogramma gepersonaliseerd
2.
Digitalisering gebouw
3.
Samenwerking bedrijfsleven
4.
Vaardigheden ipv kennis
5.
Nieuwe programma’s
6.
Nieuwe leerroute
7.
Diploma’s afgeschaft
8.
Betere voorbereiding op mbo
9.
Talentencampus
10.
Digitalisering leermiddelen
|
Thread’s
1.
Demografische ontwikkeling
2.
Groei gebouw buiten Oss
3.
Economische ontwikkelingen
4.
Leerling aantal afname
5.
Regionale ontwikkelingen
6.
Conservatieve gemeente
|
Vanuit de brainstorm worden de eerste
3 elementen per onderdeel nader beschreven. Na een lijst van elementen bedacht
te hebben heb ik de belangrijkste elementen per onderdeel op nr 1 t/m 3
geplaatst. De eerste 3 elementen zijn de belangrijkste wanneer gekeken wordt
naar het scenario “het flexibele leercentrum” om daarmee rekening te houden.
Vanuit de
externe elementen wordt gekeken naar de kansen en bedreigingen om vervolgens de
sterkte en zwakte elementen binnen de organisatie te bekijken.
De kansen vanuit het scenario “het
flexibele leercentrum” voor het Hooghuis bestaan uit:
-
Leermiddelen
gepersonaliseerd. Iedere leerling een persoonlijk leerplan, door de leerling
zelf uitgekozen. Door een krachtige begeleiding kan de leerling een leerplan
samenstellen waarmee hij voorbereidt wordt op het vervolgonderwijs. Doordat de
leerling dit leerplan zelf samenstelt is de motivatie om eraan te werken groot.
Ook de voorbereiding op vervolgonderwijs is groot omdat gaandeweg het leerplan
bijgesteld kan worden daar waar nodig. Iedere leerling kan daadwerkelijk doen waar
hij goed in is zoals jaren geleden de visie van het Hooghuis was.
-
Digitalisering
gebouw. De 2 huidige schoolgebouwen moeten worden samengevoegd tot 1 gebouw
waarbinnen onderwijs en bedrijven elkaar moeten vinden. De Talentencampus wordt
zal in 2016 geopend worden en dit leercentrum kan uitgroeien naar een
huisvesting voor het Hooghuis. Door de nieuwbouw kan het gebouw voorzien worden
van alle digitale mogelijkheden die nodig zijn om het onderwijs flexibel aan
verschillende groepen te kunnen geven. Alle digitale devices die de leerlingen
willen gebruiken, voor hun gekozen studieplan, kunnen in dit gebouw gebruikt
worden. Lessen worden allemaal digitaal gegeven, met opbouw van digitale
portfolio, zodat leerling optimaal de lessen volgen. Leerlingen hebben hierdoor
de mogelijkheid om hun gepersonaliseerde leerplan in een leercentrum uit te
voeren waar alle partijen die ze nodig hebben gevestigd zijn.
-
Samenwerking
bedrijfsleven. Doordat de bedrijven, van alle sectoren die het Hooghuis
aanbiedt, in het leercentrum aanwezig kunnen zijn is de samenwerking optimaal.
Er zijn korte communicatie lijnen, maar ook fysiek is de afstand klein tussen
onderwijs en bedrijfsleven. De eerste stap wordt in 2016 gezet wanneer de
Talentencampus wordt geopend met onderwijs en bedrijven in 1 gebouw. Vooral
door de huidige contacten van het Hooghuis Zuid/West met de bedrijven via de
praktijkafdelingen moeten en kunnen deze contacten versterkt en verbeterd
worden. De praktijkafdelingen hebben immers het contact al met de bedrijven en
de expertise wat er gevraagd wordt door de bedrijven.
De bedreigingen vanuit
het scenario “het flexibele leercentrum” voor het Hooghuis bestaan uit:
-
Demografische
ontwikkelingen. Zoals in de hele Nederlandse samenleving zijn de demografische
ontwikkelingen een bedreiging. Het krimpen van de beroepsbevolking, en daardoor
ook het onderwijsgilde, wordt een feit. Het toenemen van de ouderen en afnemen
van de jongeren maakt dat de krimpende groep werkenden het zwaar gaat krijgen.
Een gevolg kan zijn dat er minder docenten voor het Hooghuis Zuid/West
beschikbaar komen voor grotere groepen leerlingen. Dit kan de begeleiding van
leerlingen parten spelen, waardoor het persoonlijk leerplan in gevaar komt.
-
Groei
gebouw buiten Oss. Doordat het leercentrum de omvang moet krijgen waarbinnen
onderwijs, VO en BO, bedrijfsleven en instellingen, zorg- en
cultuurinstellingen, met en van elkaar gaan leren kan ervoor gekozen worden dat
dit centrum buiten Oss geplaatst wordt. Wanneer door ruimtegebrek binnen Oss
hiervoor gezocht wordt naar ruimte aan de buitengrens van ’s Hertogenbosch
heeft dit gevolgen voor het onderwijs in Oss in het algemeen en het Hooghuis
Zuid/West in het bijzonder.
-
Economische
ontwikkelingen. Wanneer de economie in Nederland door onvoorziene
gebeurtenissen afneemt heeft dit gevolg voor het bedrijfsleven en in het
scenario zoals beschreven ook voor het onderwijs. Wanneer het bedrijfsleven
krimpt zal de genoemde samenwerking met het Hooghuis afnemen. Ook vastgoed
investeringen in grote projecten als een leercentrum zullen dan uitblijven.
De krachten van het
Hooghuis bestaan uit:
-
De
visie van het bestuur. Het bestuur van het Hooghuis heeft een vooruitstrevende
visie. Het bestuur streeft ernaar om een grote middelbare school te zijn
waardoor de mogelijkheden ook toenemen. Hierdoor nemen vernieuwende
mogelijkheden ook toe die doorlopend worden ingevoerd. Ook binnen het Hooghuis
Zuid/West is de visie vooruitstrevend en wil het bestuur voor deze vmbo basis-kader
locatie dat leerlingen zoveel mogelijk van hun talenten gebruik maken met een
zo modern mogelijk onderwijs. De wil om mee te werken aan vernieuwing is vanuit
het bestuur meer dan aanwezig. Hierdoor is er veel draagkracht van het
voltallige personeel ten aanzien van de visie. Deze visie, talenten van
leerlingen met een modern onderwijs laten benutten, heeft overtuigende en
creatieve mensen nodig.
-
Overtuiging
kleine groep personeel. Een andere kracht zit in een kleine groep mensen van
het Hooghuis Zuid/West die zeer overtuigd is van de vernieuwing van het
onderwijs voor het Hooghuis Zuid/West. Deze groep gemotiveerde mensen zal in
staat zijn om een volgende groep te overtuigen om mee te helpen en tijd en
kennis te investeren in het nieuwe onderwijs. Hierdoor zal de groep welwillende
mensen groeien naar het benodigde aantal om een programma te maken voor de
leerlingen en hun persoonlijke leerplannen. Binnen deze groep zitten ook mensen
met contacten binnen het bedrijfsleven die nodig voor deze persoonlijke
leerplannen waardoor de samenwerking met het bedrijfsleven aangehaald kan
worden.
-
Creatieve
mensen. Naast overtuigende mensen zijn er veel creatieve mensen binnen het
Hooghuis Zuid/West. Deze creatieve groep zal zorgdragen voor de oplossingen die
gevraagd worden voor problemen die ontstaan bij alle ontwikkelingen. Omdat het
hele onderwijs van het Hooghuis Zuid/West vernieuwd moet worden naar een nieuwe
vorm, waar de leerling moet kunnen kiezen voor zijn leerplan, moeten creatieve
oplossing bedacht worden. Daarnaast zijn creatieve oplossingen nodig voor de
indeling van het leercentrum waardoor dit leercentrum flexibel te gebruiken is
door onderwijs en bedrijfsleven. Een deel van de creatieve mensen horen ook bij
de groep overtuigde mensen. Deze mensen dragen nu al de visie van de school
uit.
De zwaktes van het
Hooghuis bestaan uit:
-
2
Gebouwen. Het huidige Hooghuis Zuid/West bestaat uit 2 gebouwen. Wanneer deze
gebouwen blijven bestaan, in plaats van een modern gedigitaliseerd leercentrum,
is dit een zwak element voor het scenario want dat is in de huidige vorm al een
zwak element. 2 Gebouwen is niet alleen onhandig omdat docenten en leerlingen
moeten pendelen maar ook omdat je als leerling de kans loopt dat je je nergens
echt thuis voelt waardoor je de sociale kracht van een groep mist. Wanneer de 2
gebouwen blijven bestaan in het scenario wordt het voor de leerling nog
moeilijker om keuzes te maken om zijn leerplan samen te stellen en wordt de
begeleiding in dit proces ook moeilijker.
-
Cultuur
organisatie. Ondanks dat er veel creatieve mensen binnen het Hooghuis Zuid/West
aanwezig zijn is er een cultuur binnen het Hooghuis die verdeeld is. Er is een
deel binnen het Hooghuis die werkt met een lichte innovatie cultuur en
bovenliggende familie cultuur. Dit deel werkt nu al aan vernieuwing waarbij
vertrouwd wordt op elkaar. Het andere deel van het Hooghuis is werkt vanuit een
hiërarchische cultuur. Dit deel wacht de opdrachten af en voert alleen uit wat
van hen verwacht wordt. Deze verdeling
komt ook door de 2 gebouwen waardoor het Hooghuis moeilijker naar 1 cultuur
groeit. Wanneer de groep toeneemt die in de hiërarchische cultuur werkt waarin
opdrachten van bovenaf opgelegd moeten worden voordat er actie ondernomen wordt
komt het proces van vernieuwen in gevaar. Wanneer daarentegen de groep groeit
die een innovatieve/familie cultuur ervaart binnen het Hooghuis neemt de kans
op succes toe mede omdat deze groep makkelijker naar de digitale omgeving
toegaat en makkelijker de leerlingen het programma kan laten maken.
-
Conservatief personeel. Naast de cultuur
binnen het Hooghuis Zuid/West is het type personeel belangrijk. Op dit moment
is er groot deel van het personeel die worstelt met de vernieuwing van de praktijkafdelingen
die vanaf 2016-2017 een feit moet zijn. De grootste worsteling is dat deze
groep vindt dat het nu ook goed gaat, waarom er vernieuwd moet worden ziet deze
groep niet zitten. Vernieuwing, of verandering, is altijd moeilijk maar wanneer
deze groep het nut niet inziet van vernieuwingen is dit een zwakte waar
rekening mee gehouden moet worden. Deze groep conservatief personeel zal door
de overtuigende en creatieve groep omarmd moeten worden. Wanneer er dan een
nieuw team ontstaat kan de conservatieve groep aangestoken worden en daardoor
de verandering/vernieuwing beter vormgeven.
Hierboven is
met opzet gekozen om eerst externe kansen en bedreigingen te beschrijven omdat
je daarop aansluitend je interne sterke en zwakke elementen kunt bekijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten