donderdag 12 maart 2015

QUEST 3, SWOT analyse van het scenario voor het Hooghuis (concept)

Hierbij mijn SWOT analyse vanuit ons scenario, lerende aan het stuur en plaatsafhankelijk, gekeken naar mijn werkomgeving het Hooghuis Zuid/West in Oss.


Bekijk mijn beschrijving van de mindmap:


SWOT Analyse
Het Hooghuis Zuid/West
Scenario          Lerende gestuurd en Plaatsafhankelijk

Brainstorm over het scenario voor het Hooghuis Zuid/West:
Intern

Strength
1.      Visie bestuur
2.      Overtuiging kleine groep personeel
3.      Creatieve mensen
4.      Pro-actief Personeel
5.      ICT afdeling
6.      Financiële bestuur


Weakness
1.      2 gebouwen
2.      Cultuur organisatie
3.      Conservatief Personeel
4.      Grote organisatie
5.      Conservatief bestuur
6.      Organisatie model
7.      Relatief oud personeel
Extern

Opportunity’s
1.      Leerprogramma gepersonaliseerd
2.      Digitalisering gebouw
3.      Samenwerking bedrijfsleven
4.      Vaardigheden ipv kennis
5.      Nieuwe programma’s
6.      Nieuwe leerroute
7.      Diploma’s afgeschaft
8.      Betere voorbereiding op mbo
9.      Talentencampus
10.  Digitalisering leermiddelen

Thread’s
1.      Demografische ontwikkeling
2.      Groei gebouw buiten Oss
3.      Economische ontwikkelingen
4.      Leerling aantal afname
5.      Regionale ontwikkelingen
6.      Conservatieve gemeente



Vanuit de brainstorm worden de eerste 3 elementen per onderdeel nader beschreven:

Vanuit de externe elementen wordt gekeken naar de kansen en bedreigingen om vervolgens de sterkte en zwakte elementen binnen de organisatie te bekijken.

De kansen vanuit het scenario voor het Hooghuis bestaan uit:
-          Leermiddelen gepersonaliseerd. Iedere leerling een persoonlijk leerplan, door de leerling zelf uitgekozen. Door een krachtige begeleiding kan de leerling een leerplan samenstellen waarmee hij voorbereidt wordt op het vervolgonderwijs. Doordat de leerling dit leerplan zelf samenstelt is de motivatie om eraan te werken groot. Ook de voorbereiding op vervolgonderwijs is groot omdat gaandeweg het leerplan bijgesteld kan worden daar waar nodig. Iedere leerling kan daadwerkelijk doen waar hij goed in is zoals jaren geleden de visie van het Hooghuis was.
-          Digitalisering gebouw. De 2 huidige schoolgebouwen moeten worden samengevoegd tot 1 gebouw waarbinnen onderwijs en bedrijven elkaar moeten vinden. De Talentencampus wordt zal in 2016 geopend worden en dit leercentrum kan uitgroeien naar een huisvesting voor het Hooghuis. Door de nieuwbouw kan het gebouw voorzien worden van alle digitale mogelijkheden die nodig zijn om het onderwijs flexibel aan verschillende groepen te kunnen geven. Leerlingen hebben hierdoor de mogelijkheid om hun gepersonaliseerde leerplan in een leercentrum uit te voeren waar alle partijen die ze nodig hebben gevestigd zijn.
-          Samenwerking bedrijfsleven. Doordat de bedrijven, van alle sectoren die het Hooghuis aanbiedt, in het leercentrum aanwezig kunnen zijn is de samenwerking optimaal. Er zijn korte communicatie lijnen, maar ook fysiek is de afstand klein tussen onderwijs en bedrijfsleven. De eerste stap wordt in 2016 gezet wanneer de Talentencampus wordt geopend met onderwijs en bedrijven in 1 gebouw. Vooral door de huidige contacten van het Hooghuis Zuid/West met de bedrijven via de praktijkafdelingen moeten en kunnen deze contacten versterkt en verbeterd worden. De praktijkafdelingen hebben immers het contact al met de bedrijven en de expertise wat er gevraagd wordt door de bedrijven.
De bedreigingen vanuit het scenario voor het Hooghuis bestaan uit:
-          Demografische ontwikkelingen. Zoals in de hele Nederlandse samenleving zijn de demografische ontwikkelingen een bedreiging. Het krimpen van de beroepsbevolking, en daardoor ook het onderwijsgilde, wordt een feit. Het toenemen van de ouderen en afnemen van de jongeren maakt dat de krimpende groep werkenden het zwaar gaat krijgen. Een gevolg kan zijn dat er minder docenten voor het Hooghuis Zuid/West beschikbaar komen voor grotere groepen leerlingen. Dit kan de begeleiding van leerlingen parten spelen, waardoor het persoonlijk leerplan in gevaar komt.
-          Groei gebouw buiten Oss. Doordat het leercentrum de omvang moet krijgen waarbinnen onderwijs, VO en BO, bedrijfsleven en instellingen, zorg- en cultuurinstellingen, met en van elkaar gaan leren kan ervoor gekozen worden dat dit centrum buiten Oss geplaatst wordt. Wanneer door ruimtegebrek binnen Oss hiervoor gezocht wordt naar ruimte aan de buitengrens van ’s Hertogenbosch heeft dit gevolgen voor het onderwijs in Oss in het algemeen en het Hooghuis Zuid/West in het bijzonder.
-          Economische ontwikkelingen. Wanneer de economie in Nederland door onvoorziene gebeurtenissen afneemt heeft dit gevolg voor het bedrijfsleven en in het scenario zoals beschreven ook voor het onderwijs. Wanneer het bedrijfsleven krimpt zal de genoemde samenwerking met het Hooghuis afnemen. Ook vastgoed investeringen in grote projecten als een leercentrum zullen dan uitblijven.
De krachten van het Hooghuis bestaan uit:
-          De visie van het bestuur. Het bestuur van het Hooghuis heeft een vooruitstrevende visie. Het bestuur streeft ernaar om een grote middelbare school te zijn waardoor de mogelijkheden ook toenemen. Hierdoor nemen vernieuwende mogelijkheden ook toe die doorlopend worden ingevoerd. Ook binnen het Hooghuis Zuid/West is de visie vooruitstrevend en wil het bestuur voor deze vmbo basis-kader locatie dat leerlingen zoveel mogelijk van hun talenten gebruik maken met een zo modern mogelijk onderwijs. De wil om mee te werken aan vernieuwing is vanuit het bestuur meer dan aanwezig.
-          Overtuiging kleine groep personeel. Een andere kracht zit in een kleine groep mensen van het Hooghuis Zuid/West die zeer overtuigd is van de vernieuwing van het onderwijs voor het Hooghuis Zuid/West. Deze groep gemotiveerde mensen zal in staat zijn om een volgende groep te overtuigen om mee te helpen en tijd en kennis te investeren in het nieuwe onderwijs. Hierdoor zal de groep welwillende mensen groeien naar het benodigde aantal om een programma te maken voor de leerlingen en hun persoonlijke leerplannen. Binnen deze groep zitten ook mensen met contacten binnen het bedrijfsleven die nodig voor deze persoonlijke leerplannen waardoor de samenwerking met het bedrijfsleven aangehaald kan worden.
-          Creatieve mensen. Naast overtuigende mensen zijn er veel creatieve mensen binnen het Hooghuis Zuid/West. Deze creatieve groep zal zorgdragen voor de oplossingen die gevraagd worden voor problemen die ontstaan bij alle ontwikkelingen. Omdat het hele onderwijs van het Hooghuis Zuid/West vernieuwd moet worden naar een nieuwe vorm, waar de leerling moet kunnen kiezen voor zijn leerplan, moeten creatieve oplossing bedacht worden. Daarnaast zijn creatieve oplossingen nodig voor de indeling van het leercentrum waardoor dit leercentrum flexibel te gebruiken is door onderwijs en bedrijfsleven.
De zwaktes van het Hooghuis bestaan uit:
-          2 Gebouwen. Het huidige Hooghuis Zuid/West bestaat uit 2 gebouwen. Wanneer deze gebouwen blijven bestaan is dit een zwak element voor het scenario want dat is in de huidige vorm al een zwak element. 2 Gebouwen is niet alleen onhandig omdat docenten en leerlingen moeten pendelen maar ook omdat je als leerling de kans loopt dat je je nergens echt thuis voelt waardoor je de sociale kracht van een groep mist. Wanneer de 2 gebouwen blijven bestaan in het scenario wordt het voor de leerling nog moeilijker om keuzes te maken om zijn leerplan samen te stellen en wordt de begeleiding in dit proces ook moeilijker.
-          Cultuur organisatie. Ondanks dat er veel creatieve mensen binnen het Hooghuis Zuid/West aanwezig zijn is er een cultuur binnen het Hooghuis die verdeeld is. Wanneer de groep toeneemt die in de cultuur werkt waarin opdrachten van bovenaf opgelegd moeten worden voordat er actie ondernomen wordt komt het proces van vernieuwen in gevaar. Wanneer daarentegen de groep groeit die een innovatieve cultuur ervaart binnen het Hooghuis neemt de kans op succes toe.
-           Conservatief personeel. Naast de cultuur binnen het Hooghuis Zuid/West is het type personeel belangrijk. Op dit moment is er groot deel van het personeel die worstelt met de vernieuwing van de praktijkafdelingen die vanaf 2016-2017 een feit moet zijn. De grootste worsteling is dat deze groep vindt dat het nu ook goed gaat, waarom er vernieuwd moet worden ziet deze groep niet zitten. Vernieuwing, of verandering, is altijd moeilijk maar wanneer deze groep het nut niet inziet van vernieuwingen is dit een zwakte waar rekening mee gehouden moet worden.
Hierboven is met opzet gekozen om eerst externe kansen en bedreigingen te beschrijven omdat je daarop aansluitend je interne sterke en zwakke elementen kunt bekijken.





2 opmerkingen:

  1. Feedback voor Michel:

    Leuk dat je de SWOT middels een mindmap hebt gemaakt. Dit geeft een overzichtelijk beeld!

    Ik zou de naam van het scenario erbij vermelden “Het flexibele leercentrum” en de termen Lerende gestuurd en plaatsafhankelijk omdraaien omdat ze ook op die manier op het groepsblog staan.

    Waarom kies je er voor om de 1ste 3 elementen te beschrijven uit je brainstorm? Zijn dit ook de belangrijkste? Onderbouw deze keuze. Je voldoet op deze manier wel mooi aan de criteria waarin staat dat je 3 elementen per categorie moet beschrijven.
    Mooie kans dat leerlingen een persoonlijk leerplan hebben zodat ze daadwerkelijk kunnen doen waar ze goed in zijn. Hiermee kunnen leerlingen zich onderscheiden. Het stukje over digitalisering van het gebouw mag wat concreter omschreven worden. Voornamelijk het stukje digitalisering komt daarin nog niet sterk uit. De samenwerking met de bedrijven is absoluut een mooie kans! (Is dit eigenlijk ook niet een kracht?)

    Wordt de krachtige visie van het bestuur ook gedragen door de rest van het personeel waardoor dit ook echt een kracht is? Of is het iets wat bij het bestuur blijft hangen? Fijn dat er een groep fanatieke personeelsleden is die enthousiast zijn en mee willen in de vernieuwingen. Dit is zeker een kracht! Net als de groep creatieve mensen! Hierbij zou ik alleen ook de koppeling maken naar de zwaktes omdat dit ook over hetzelfde onderwerp gaat en er in de criteria wordt gevraagd naar de samenhang tussen de categorieën.

    Kun je de zwakte van cultuur nog iets concreter benoemen? Wat wil je hier precies mee zeggen?

    Wat denk ik algemeen nog wat meer aan bod mag komen is de samenhang tussen de verschillende categorieën van de SWOT. Omdat dit specifiek in de criteria staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jolijn,
      Ik zal de feedback verwerken.
      Groet Michel

      Verwijderen